PA6 (cast)

PA6 nanocomposiet is gebaseerd op het semi-kristallijne thermoplastisch
polymeer polyamide 6 (= Nylon 6), gevuld met 1 nm dunne geëxfolieerde
gelaagd silicaat plaatjes. Het opvallendste verschil ten opzichte van
ongevuld PA6 is de veel hogere modulus. Het verschil in stijfheid is ook
groot boven Tg, waardoor het materiaal tot veel hogere temperaturen
toepasbaar blijft. Andere voordelen zijn een sterk gereduceerde kruip,
veel betere barrière eigenschappen en trage vochtopname, een
verminderde brandbaarheid, een mooi oppervlak en een veel lagere
dichtheid dan glas en talk gevulde compounds.

Specifieke eigenschappen
Dichtheid: 1.15 g/cm3 (ongevuld PA6 1.14)

Mechanische eigenschappen: Zeer hoge modulus (ca. 4.6 GPa, ongevuld
PA6 ca. 2.9 GPa). De modulus blijft ook bij hoge temperatuur (boven Tg)
en na vocht absorptie veel hoger dan ongevuld PA6. Relatief lage
breukrek (ca. 4%, net als glasgevuld PA6).

Thermische eigenschappen: Tg = 60 °C, Tm = 220 °C, (beide voor PA6 en
nanocomposiet gelijk). HDT ca. 150 °C (ongevuld PA6 ca. 70 °C).

Chemische resistentie: Zeer goede bestendigheid tegen olie en vele
organische oplosmiddelen, goed bestand tegen basen en zwakke zuren,
maar slecht tegen sterke zuren. Hoge temperaturen in aanwezigheid van
water kan degradatie tot gevolg hebben.

Kleur/oppervlakte
Wit doorschijnend met glanzend oppervlak. Kan eenvoudig ingekleurd
worden. Het oppervlak van de nanocomposiet is veel gladder dan van
compounds met glasvezel door de extreem kleine deeltjes.

Verwerking
Spuitgietbaar bij een smelttemperatuur van 240 - 280 °C en een matrijs
temperatuur van 55 - 80 °C. Viscositeit is iets hoger dan van ongevuld
PA6. Kan ook verwerkt worden met extrusie, folie blazen en vezel spinnen.

Toepassingen
PA6 nanocomposieten zijn sinds korte tijd commercieel verkrijg-
baar; de hoeveelheid producten waarin het wordt toegepast is
nog beperkt. Toepassingen en nieuwe mogelijkheden liggen in:
- Automobielindustrie: vele onderdelen onder de motorkap door
de stijfheid bij hoge temperaturen en resistentie tegen olie en
brandstoffen.
- Voedselverpakkingsindustrie: door de goede barrière
eigenschappen blijft zuurstof beter buiten en CO2 beter binnen.
- Luchtvaart: betere hoge temperatuur stijfheid en gereduceerde
brandbaarheid kan mogelijkheden in luchtvaart toepassingen
bieden. Door de kleine deeltjesgrootte kunnen nanocomposieten
ook als matrix materiaal voor vezelcomposieten gebruikt worden.

Polyamide 6 (cast)

Young's modulus 1850 MPa
Tensile strength 70 MPa
Elongation 180 %
Bending strength 125 MPa
Hardness 81 Shore
Yield strength 0 MPa
Thermal expansion 85 E-6/K
Thermal conductivity 0.3 W/m*K
Vicat 170 °C
Melting temperature 217.5 °C
Glass temperature 62.5 °C
Minimum service temperature -70 °C
Maximum service temperature 140 °C
Density 1145 kg/m3
Resistivity 1E+16 Ohm*mm2/m
Breakdown potential 35 kV/mm
Dielectric loss factor 0.165
Friction coefficient 0.395
Refraction index 1.53
Water absorption 2.5 %